På tide å skrote eksamen

Fagfornyinga er en prosess hvor læreplanene skal lages helt på nytt. Målet er å gå fra å lære mange ting over adisk, til å lære færre ting mer inngående. Skolepolitisk ansvarlig i Rød Ungdom, Sigrid Grundt Leine, mener tida er inne for å også evaluere eksamensordningen.

På tide å skrote eksamen

Bakgrunnen for fagfornyinga er ei utredning fra 2015 bestilt av Stortinget, som anbefalte en rekke tiltak for å fornye skolen. Regjeringen har satt igang arbeidet med mange av dem, med ett stort unntak: Utredninga anbefalte å vurdere om dagens eksamenssystem er hensiktsmessig.

– Her gjør regjeringen det rette, og jobber for at elever skal gå fra å pugge til at de skal forstå, men så skal man likevel fortsatt teste hvor inke de er til å pugge. For det er det eksamen er. Man kan ikke vise dyptgående og tverrfaglig forståelse på fem timer, sier Leine.

– Høyreskolen vi har i dag er en skole laget for måling og testing. Læreplanmålene er konkrete, sånn at det skal være enkelt å plassere noen på karakterskalaen, uten rom for skjønn fra lærerens side. For Høyre er skolen en fabrikk som skal produsere og kvalitetssikre karakterer. I denne skolen gir eksamen mening. Der blir eksamen en slags stikkprøve som kvalitetssikrer produksjonen, forklarer Leine.

Skolepolitisk ansvarlig i RU: Sigrid Grundt Leine. Foto: Svein Kjøde.
Skolepolitisk ansvarlig i RU: Sigrid Grundt Leine. Foto: Svein Kjøde.

Dette mener hun står i sterk motsetning til den skolen hun vil ha:

– Skolen bør være et sted for læring og mestring. Jo, vi må vurdere kunnskapen til elever, og gi dem karakterer, men dette er de nitivt ikke skolens primærfunksjon. Når regjeringen nå freder det foreldede vurderingssystemet mens de lager nye læreplaner, ender de opp med å tvinge fagfolkene til å bruke massevis av tid på å lage de samme læreplanene på nytt. For det er begrenset hvor
mye man kan gjøre med læringen hvis man skal fortsette å teste det på samme måte som før.

Langvarig motstand
Fagfornyinga startet i 2016, og skolene skal ta de nye læreplanene i bruk allerede skoleåret 2020/2021. Men også før fagfornyinga
ble påbegynt kritiserte Rød Ungdom eksamenssystemet.
– Ja, det er jo ikke noen nyhet at Rød Ungdom er mot eksamen. Hvis vi prøver å se skolen fra utsiden er eksamen kanskje den mest bisarre ordningen. Et par dager i slutten av ungdomsskolen og videregående sitter elevene i en sal og bruker ikke mer enn fem timer på å prøve å vise alt de har lært innenfor vilkårlige fag. Har du en dårlig dag får du en dårlig karakter. Er du dårlig til å formidle kunnskap i det skriftlige formatet eksamen
krever, får du dårlig karakter. Takler du høyt
press dårlig, får du dårlig karakter. Det er altså ikke noen perfekt vurderingsform som bare tester kunnskapen. Med fagfornyinga har vi den perfekte muligheten til å bli kvitt eksamen, og det er surt at Regjeringen ikke griper den muligheten da.

Tilstrekkelig med standpunktkarakter
– Eksamen har ikke noen funksjon i dag. Det er ikke mulig å teste om standpunktkarakteren er rett gjennom en test på fem timer, og med mindre man mistror lærernes vurdering klarer jeg ikke å se hvorfor det skulle være nødvendig heller, slår Leine fast.

Likevel vil Leine gjerne at standpunktkarakter- ordninga skal bli bedre. Rød Ungdom har tidligere foreslått å innføre mappevurdering, hvor lærerne og elevene samler tekster, presentasjoner og produkter knyttet til hvert enkelt fag i ei mappe, og at denne kan legges ved standpunktkarakteren.

– Da vil det være enkelt å vise fram hva man kan og er ink til på en mye bedre måte enn ett enkelt tall for hvert fag kan si. Da vil alle få vist fram hva de har lært, og skolen kan begynne å handle om læring, og ikke testing.

Denne saken ble først publisert i Rødt Nytt #3 2018.